Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


woensdag 18 mei 2011

Statistiekdrama

Ken je dat? Uren naar een beeldscherm kunnen kijken. Je proberen te concentreren, je MOET je van jezelf FOCUSSEN (Een Spaanse professor zei: Fakkesssennn). Het lukt dan juist niet. Je denkt aan het eten wat nog tussen je tanden zit van je lunch die je snel naar binnen hebt gewerkt, omdat je nog zoveel te doen hebt, of aan die irritante collega die naast je zit te wiebelen op zijn/haar stoel.
Anyway, dat overkomt mij dus iedere keer als ik probeer te statistieken. Was het nog geen werkwoord, dan is het het nu wel. Jammer dan. Breiden ze dat groene/witte boekje maar weer uit. Analyseren van data dan, ook goed. Het is dramatisch, echt...
Ik zie alleen nog maar getallen. Ik probeer alles uit, gewoon: om te kijken of er iets significants uitkomt. Dat betekent in normale taal: iets bijzonders, waarover wat te schrijven valt. Beetje goochelen met cijfers. Dat doe ik nu al een paar dagen lang.
En opeens begon het me te dagen. Ik vond het niet meer erg. Want: ik had een significant resultaat! Joepie! Niet een heel onderzoek voor mijn gevoel voor 'níets' gedaan. Ik heb zojuist een bijdrage geleverd aan de wetenschap. Ik voelde me op en top.

Dan begint het pas: opschrijven wat je nu hebt gevonden... dat is kijken naar data en dan ooook nog eens begrijpen wat je ziet. DAT zorgt pas voor stress. Dat noem ik nu after-statistieken-stress. Dit is een fijn soort stress, omdat je weet dat het einde in zicht is. Je denkt: het komt goed. Even opschrijven.. 1-1 = 2. Zeg maar zoiets.
Zotte blog he?
Ik vond het anders zo zielig voor jullie. Die radiostilte hier. En dat terwijl ik zoveel denk en te zeggen heb. Boeiende dingen moet je nu even niet verwachten met de after-statistieken-stress die ik momenteel ervaar. Ik moet nog een week of twee. Wie sleept me hierdoorheen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten