Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


maandag 11 april 2011

Geruchten en Roddels

Geruchten.. afgelopend weekend werd ik er op Twitter mee 'doodgegooid''. Excuses voor de woordkeuze. Het drama in Alphen, wat ZO ver weg leek komt nu erg dichtbij. Ik wilde alles volgen, niets missen. Vandaar mijn heftige participatie op Twitter die dag vanaf een uur of twee, toen het ook op de media bekend werd dat er iets was gebeurd.. toen ik het zelf hoorde.

Reden dat ik het wilde volgen heeft denk ik te maken met ongeloof en verbazing. Ik wilde het niet geloven. Ik probeer me altijd te verplaatsen in mensen. Je zoekt toch naar een reden. Die is/ was er niet echt. Niet écht. Ik dacht: feiten helpen om het te begrijpen.
Zo was er het eerste 'gerucht' dat het om een militair zou gaan. Dat hij wel tien minuten lang met een mitrailleur, minstens, op mensen heeft geschoten. Gewoon, zomaar. Zou hij zijn eigen moeder hebben doodgeschoten? Had hij zijn vriendin al mishandeld eerder die week? En dan een naam.
Tristan van der Vlis. Het was nog niet te horen op het nieuws, maar wel op Twitter. Ik googelen. Alle sociale media pagina's afstruinen. Op Hyves stond al: dit profiel heeft een niet-oke pagina en is daarom van de server gehaald. Op Facebook en Twitter eveneens onvindbaar, alhoewel ik wel van mening ben dat hij een Facebook pagina moet hebben gehad, gezien de link op Google.

Bijna alle geruchten op Twitter bleken terecht. In ieder geval degene die ik scannend tot me heb genomen. Sommige heb ik genegeerd. Onnozele jongens en meisjes die ik niet serieus wilde nemen. Achteraf maar goed ook, ze vertroebelen het beeld wat je probeert te vormen. Dat is de ellende met geruchten.
Mijn conclusie: zonder Twitter ben je té afhankelijk van de media. Zonder de sociale media mis ik een belangrijke informatiebron. Gerucht of niet, je hunkert naar informatie. Je wilt weten of je geliefden in orde zijn, ja toch. Kun je ze niet mobiel bereiken? Drama. Sociale media gaan aan.

Uiteraard gaan mijn gedachten uit naar de nabestaanden en de slachtoffers. Laten we mensen met suïcidale neigingen a.u.b. serieuzer nemen. Crisisidiensten, doe iets beter je best. Laat mensen niet zomaar los. Ik weet toch hoe dat gaat. Het kan niet langer zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten