Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


maandag 22 november 2010

Een.. debiel?

 

Tadaa! Ik ben nu blonder dan ik ooit geweest ben.

Ik weet eigenlijk alleen niet waarom dat zo'n big deal moet zijn. Ik voel me helemaal niet anders.
Alhoewel: in de winkelstraat vanmiddag in Noordwijk aan Zee maakte een man wel een heel obsceen gebaar met zijn tong in zijn mond. Maar dat was niet wat jullie nu allemaal denken wat het is.
Hij deed zijn tong, zeg maar, bollend in zijn onderlip. Dit is heel lastig verbaal uit te drukken. Het gebaar wordt door de lama's gebruikt om een debiel te immiteren. Snappie?
En toen dacht ik eerst van: wat betekent dat? En was dat echt naar mij? Ik keek om me heen, maar het antwoord op die tweede vraag was onmiskenbaar; 'ja'. En wat het betekent, tja, daar ben ik nog steeds niet over uit!

Lars heeft me vanavond meer geleerd over het verschil tussen een debiel, een imbeciel en een idioot. Geen grapje. Dat heeft allemaal te maken met het IQ. Nu heb ik mij nooit zo'n zorgen gemaakt om het IQ van mensen. Wel vond ik het altijd frappant dat sommige elitaire leden van de uni het soms hadden over televisieprogramma's die alleen geschikt zouden zijn voor mensen met een IQ beneden de 75. Ik ben benieuwd wat voor een IQ je moet hebben om minimaal de IQ test te kunnen maken VIA DE TV.
Afijn, een debiel heeft een IQ van 50-70. Een imbeciel van 20-50 en een idioot lager dan 20. Tegenwoordig worden deze termen echter niet meer gebruikt, dit is verouderd taalgebruik en sluit ook niet aan bij het huidige tijdbeeld. Wie deze termen nog gebruikt, heeft geen respect voor de persoon achter het IQ. En zo is het maar net.

Maar ik ben dus voor: een IQ-test via de televisie. Ik heb stiekem wel al een beetje vrees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten