Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


zaterdag 20 november 2010

Nieuwelingen

Gister in de winkel ving ik flarden op van een gespek tussen, overduidelijk, twee roddeltantes binnen één organisatie en zelfs één afdeling. Ze hadden het over een nieuwe collega die hun team kwam versterken. 'Een jonge, net afgestudeerde meid. Aardig, maar wel een tikkie verlegen'. En dan de neiging van collega nr. 3 om daar direct bovenop te duiken, om haar welkom te laten voelen, en niet eens iemand anders de kans geven om haar rond te leiden of met haar te praten: 'belachelijk!'
Dame nr. 1 vond het blijkbaar een idioot systeem en riep zelfs dat collega nr. 3 geen vrienden had en zo vrienden met de jonge meid probeerde te worden.

Het zette mij aan het denken. Is het niet altijd zo dat mensen die weinig vrienden hebben of geen, er meer voor openstaan dan? Op zich heel logisch dat ze dan zorgen dat ze er als de kippen bij zijn als er bijvoorbeeld een nieuwe collega bijkomt. Wat ook nog mogelijk is, is dat ze weten hoe het is om ergens (nieuw) te zijn en nog niemand goed te kennen en daarom direct toenadering zoeken.
Anyway; deze mensen moeten er ook gewoon zijn en ik vind dat ze topwerk verrichten. No offense.

Leuk hoe je in de winkel meer te weten komt over de psyche van de mens ook.. en een stukje marketing. Ik werk bij de Rituals, een luxe cosmeticawinkel met oa. parfum, gezichts- en lichaamsverzorging. Iedere klant loopt anders door de winkel, maar het keuzeproces, het daadwerkelijke aankoopgedrag, is gewéldig om te bestuderen.
Je hebt de vrouw/man die direct op haar doel afgaat: de vastekeuze vrouw/man. Ze kennen de producten en kopen steeds dezelfde geuren en producten terug. Dit gaat om een vastberaden type, waar soms weinig conversatie bij gewenst is.
Daar heel ver tegenover is de twijfel-je-rot-man/vrouw. Deze klant klampt zich als het ware aan me vast, zodat ik keuzes moet maken over hetgeen ze cadeau doen of zelf kopen! Als ik de neiging heb om ze even met rust te laten, storten ze een bak vragen over me uit, zodat ik écht niet weg kan. Wel lief.

Welnu; een andere studie. Ik ga weer aan mijn scriptie. De effecten van sponsoring op de eigen werknemers van de sponsoring. Ook interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten