Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


vrijdag 6 mei 2011

Ideale werkplek

Ik zat net glazig te kijken naar Topgear. Ik zat alleen thuis, dus geen  idee waarom dat programma aanstond. Dat heb je weleens, dan kijk je zó passief en dus eigenlijk niet, je fopt gewoon de kijkcijfers. Dat had ik net. Ik dacht namelijk aan de ideale werkplek en werkgever.
Bestaat dat überhaupt? Waarschijnlijk niet, net zoals de ideale partner niet bestaat.
Maar toch.. ga je er als afgestudeerde wel naar op zoek. Zéker als je bedrijfskunde hebt meegekregen en dus ook enige kennis hebt van strategieën die organisaties kunnen uitoefenen en wat wenselijk is voor het wel en wee voor de medewerkers.

Uiteraard zijn niet alle afgestudeerden zo kritisch en op zoek naar een soort van 'ideale werkplek'. Ligt waarschijnlijk compleet aan je situatie. Als ik echter naar mezelf kijk, is mijn eisenlijstje voor de ideale partner (heb ik al gevonden ;)) korter dan die voor de ideale organisatie waar ik wil gaan werken. Sommige van die eisen zijn compleet onrealistisch, maar over anderen zijn heel goed nagedacht. Door mijzelf weliswaar, dus dat is een belangrijke kanttekening.

Eén van de dingen die ik belangrijk vind in een organisatie, is dat er minimaal 500 mensen werken. Waarom? Omdat je op zo'n moment ook kan spreken over een HRM-afdeling waaraan je eisen mag stellen. Er moet dus goed nagedacht worden over zaken als; opleidingen die relevant zijn voor een functie of enorm interessant voor de toekomst voor de organisatie. Mensen zien als machines, daaraan heb ik een hekel. Een mens kan juist de machine slimmer af zijn, door een veelzijdigheid aan 'kunnen'. Dat is eis nummer 1.
De laatste tijd zijn er echter veel vacatures van organisaties die zoveel kleiner zijn dan dit aantal. Bovendien noemen ze een tal van werkzaamheden die onder de verantwoordelijkheid van 'communicatiemedewerker' vallen, dat je weet: daar is gewoon nog NIET over nagedacht. Kan een uitdaging zijn hoor: opzetten van een serieuze communicatieafdeling in een organisatie.. maar níet als startfunctie, in mijn optiek.

Een tweede eis is een werkplek waar ik onder de verantwoordelijkheid zou vallen bij iemand met érg veel ervaring in de communicatiebranche, mét een relevante opleiding. Niets is zo fijn om met iemand over werkgerelateerde en branchegerelateerde issues te kunnen praten, waarbij je ook vaktermen kunt gebruiken! Van zo iemand kun je leren, heerlijk! Handige tool: Linkedin. Check degenen die werken bij de organisatie en hun titels (communicatieadviseur/manager/peopletje) en bekijk of het de moeite waard is om te solliciteren.

Je begrijpt, ik heb nog wel 44 van dit soort eisen. Minstens. Ook wel lastig, want in hoeverre ben ik in de mogelijkheid om straks dit soort eisen te stellen? Wellicht lachen jullie me wel uit en zo van: 'succes ermee!'. Of is het herkenbaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten