Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


dinsdag 3 mei 2011

Zien en geloven

Denk je eens een heel groot, geel gebouw in.
Je ziet het vanuit je autoraampje/ treinraam/ metroraam. Het staat daar. Knalgeel.
Wat denk je als eerst?

Dat verschilt per mens.
Ik zou wellicht denken: zo hé dat is geel.
Daarna denk ik aan een schilderij, waar het geel vanaf spat. Waarbij de kleur je roept en aangeeft dat je ernaar moet blijven kijken. Fascinerend.
Geel is het nieuwe zwart. Een gebouw staat stil. Een grote, logge kanarie zou het kunnen zijn. Zijn kanaries per definitie geel?

Een ander denkt wellicht niet alleen in termen van mooi/lelijk, maar ook: waarom is er gekozen voor de kleur geel? Rood had mooier bij het landschap gepast. Opleiding, werk en levenservaring spelen hier ongetwijfeld een rol.

Gedachten zet je niet uit. Maar wat zo mooi is, is dat iedereen iets anders waarneemt.
Neem nu een pion. Je loopt naar school/werk en daar in het straatbeeld: een pion. Kleur doet er niet toe.
Ik zou direct gaan zoeken naar andere schaakstukken.
Iemand die regelmatig bowlt vervloekt zich wellicht dat hij/zij geen bowlingbal bij zich heeft, niet voorbereid op een spannende situatie, hoe bizar ook.
Leuk he?

En dat is nog maar een DING. Een ding!
Moet je nagaan op hoeveel verschillende manieren je een MENS kunt waarnemen. Ontelbaar.
Een mens praat ook nog eens, verschilt per seconde van gezichtsuitdrukking en lichaamshouding. Enorm spannend.. maar tegelijkertijd ook erg ingewikkeld.

Hoe denk jij dat je Osama Bin Laden had waargenomen? Als je hem nou gewoon niet had gekend van de media. Ik las vandaag in de krant dat het een aantrekkelijke man was. Bizar he?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten