Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


dinsdag 1 maart 2011

(Mis)communicatie

Sociale media: Facebook, Hyves, Linkedin, Twitter etc.
Ze worden dagelijks gebruikt, het is een verslaving, het is wetenschappelijk bewezen dat er geen 'eenzame zielen' door worden ontwikkeld; het versterkt juist relaties.. (je hebt immers ook altijd wat om over te praten/roddelen).
Sociale media worden wel eens als bedreiging ervaren door organisaties. Niet alleen gaat de communicatie nu vele malen sneller en is het in grotere mate openbaar (één druk op de knop en je kunt met Linkedin precies de persoon uit de organisatie spreken die je wilt spreken), wanneer het 'misgaat', gaat het ook allemaal sneller, helaas. (commotie rondom GTST met de homovrijscene van laatst).
Het mooie van de sociale media vind ik, is dat we nu het nieuws vanuit Egytpe live kunnen volgen. Dat levert ontzettend interessante perspectieven op! In plaats van dat de Westerse media alleen vanuit hun frame berichten, hebben we nu ook het 'op-lokatie-frame-en-dus-voor-mijn-gevoel-dichter-bij-de-waarheid'.

Ikzelf ben ook dagelijks bezig met het sociaal zijn op de media die er zijn. Ik facebook, ik twitter, (hyves is verleden tijd), ik linkendin en ik blog. Sterker nog: ik kan dat allemaal via mijn telefoon (als die meewerkt). Wél echt op momenten dat het sociaal gezien in de face-to-face-standaarden ook echt sociaal is: in pauzes, op rustige momenten, altijd met geluid uit, thuis en niet terwijl ik net met iemand aan het praten ben. Ik weet dat er ook mensen zijn die daar moeite mee hebben. Ze kunnen het niet laten toch even snel dat berichtje te typen (whatsappen, pingen), terwijl je met ze aan het praten bent. Dat vind ik not done.

De praktische kant vanuit een organisatie: waar moet je het sociale media gebruik van de werknemer indimmen en wanneer moet je het de vrije loop laten?
Lastig, maar niet ondenkbaar er iets op te verzinnen. (is er al onderzoek naar?). Bij American Express, waar ik ongeveer een jaar heb gewerkt, hadden ze het gebruik van persoonlijk internet opgenomen in hun huisregels. Heel helder wat wel en niet kon: super. Gevolg: ik heb geen enkele keer de sociale netwerken opgezocht zonder dat dit werkgerelateerd was.
Maar is het opnemen van de verboden in de huisregels genoeg? Ik kan me voorstellen dat wanneer je fulltime werkt ergens, dat je toch je mobiele telefoon ook zakelijk gebruikt en als daar toevallig net een ping/whatsapp/facebookbericht etc. opstaat, je toch dat ook direct even 'verwerkt'. (dat is het voor mijn gevoel: ik verwerk even een berichtje, zodat ik verder kan. E-mail laat ik toch ook geen dagen openstaan?).
Wellicht een regelement ontwikkelen dat compleet gericht is op het sociale media gebruik? Beetje rot voor de ontwikkelaar, die moet immers de (o zo lastige!) grenzen op gaan zoeken. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat de organisatie 'verzint' waar ik in de nabije toekomst ga werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten