Welkom/ Bienvenue/ Bon Bini

Hallo nieuwsgierige lezer.

Ik ben Laura en ik schrijf voor mijn plezier op deze pagina's. Zo blijf je niet alleen geupdate wat betreft mijn vreemde hersenspinsels, maar word je wellicht ook uitgedaagd om na te denken over je eigen.. leven? Reacties altijd welkom.
Groetjes!


donderdag 3 maart 2011

Hoe is jouw imago?

Kijk; imago kennen we allemaal wel van de grote organisaties. Wij vinden namelijk allemaal wel wat, over KPN, TNT, Nike en MacDonalds. Imago is echter niet alleen voor organisaties belangrijk, maar ook voor jou: voor onszelf dus!
Gisteren hadden we het er in de werkgroep ook nog even over. Met Facebook, Hyves en Linkedin maken we een profiel aan. We profileren ons dus, want deze profielen zijn veelal openbaar.
Hartstikke leuk, het voyeurisme wat daarbij komt kijken is ook prominent aanwezig, wat de grapevine, ofewel roddels weer flink aan doet wakkeren.. éen groot sociaal gebeuren!

Maar bedenk je wel HOE je geprofileerd wordt; wat is jouw imago?
Bekend fenomeen: mensen zetten alleen maar hun allermooiste foto's op Facebook. Je wilt immers niet dat iedereen die grote pukkel, steenpuist, buitenproportionele moedervlek, vetrandje boven een broek, ongemakkelijk gezicht etc. ziet. Natuuuurlijk niet. Je wilt jezelf profileren op de meest gunstige manier. Dat je interessant bent en wat met je leven doet. Reizen, het liefst zo ver mogelijk, kindjes, de mooiste van het land die heb jij, kijk de foto's maar en interessante carrieredingen. Dat je vervolgens op je verre reis nog continu zit te Facebooken; tja.. anders weten andere mensen niet wat voor interessante dingen je doet.
Uiteraard komt deze blog voort uit pure jaloezie, dat geef ik onmiddellijk toe. Ik studeer alleen maar heel hard en woon al jaren op mijzelf. Voor mij geen geld voor verre reizen en elk weekend interessante feestjes en andere bezigheden. Het enige leuke wat ik doe is bloggen. :)

Maar even serieus. Dit geeft dus een vertekend beeld van iedereen weer. Wordt niet jaloers. Het zijn ook maar mensen. Ze trekken net hun slip uit hun bil als ze nog even op de foto moeten op het Himalaya gebergte of moeten ontzettend nodig naar de wc, terwijl ze van hun vriend/vriendin nog even op de foto/video moeten in Sydney. Ik pleit voor meer eerlijke profielen. Laat juist die foto met die pukkel zien, want dan kunnen we er allemaal om lachen. Gedeelde leed is immers superveel leuker!

Dan nog iets. Vergelijk je profiel met dat van internetdaters. Zet je neer dat je 'voloptueus' bent, ben je moddervet. 'Intelligent' staat gelijk aan nerd. 'Zorgzaam' betekent nog aan de navelstreng van je moeder vast. Noem maar op. Dus al zet je alleen maar je allermooiste foto's neer, gaan mensen toch ZOEKEN naar iets menselijks op het profiel. Een kleine misser, die je zelf over het hoofd had gezien..
Imago's zijn namelijk continue processen. Het eindigt nooit. Voortdurend moet je dus bedenken: als ik deze foto neerzet, wat zal mijn toekomstig werkgever daar dan van vinden? Vermoeiend he?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten